De som bestämmer vilken typ av kläder, färger och material som ska vara inne för säsongen är modehusen. Men på senare år har modehusen fått en stor konkurrens med alla influencers som idag har mer inflytande över unga personer än vad de största modehusen har. I det här inlägget kommer du få veta lite mer om några av världens största modehus och några av världens största influencers som påverkar modeindustrin.
Modehus
Ett modehus är ett klädföretag som säljer kläder inom haute couture vilket betyder att de tillverkar kläder för de med större plånböcker än vanliga Svenssons. Men trots att modet är exklusivt så ser modeindustrin upp till modehusen och tar inspiration från dem när de tar fram kollektioner. Modehusen har visningar ett par gånger om året där de bjuder in viktiga namn inom modeindustrin. Modehusen växte fram på 1900-talet och trots att flera av dem har 100 år på nacken så är de fortfarande aktiva och har stort inflytande. Här är två exempel på modehus:
Chanel
Chanel är ett modehus som grundades i Frankrike av Coco Chanel. Detta var i början på 1900-talet och innan dess var det män som var de största rävarna inom industrin och Coco Chanel öppnade dörren för att även kvinnor skulle få ta plats. I början tillverkade varumärket hattar men snart utökade de sitt sortiment med kläder, accessoarer och parfymer för kvinnor.
Gucci
Gucci är ett av många italienska modehus. Modehuset grundades år 1921 av Guccio Gucci och firade alltså 100 år 2021. I början tillverkade varumärket väskor men de utökade sitt sortiment och tillverkar kläder, parfymer och accessoarer för både dam och herr.
Influencers
Förutom att modehusen är viktiga för modeindustrin har influencers fått allt större makt. Precis som namnet antyder så jobbar en influencer med att påverka sina följare. Det finns influencers inom alla kategorier. Greta Thunberg är till exempel en politisk influencer. Men sedan finns det de som visar upp bilder på deras senaste inköp och lägger mycket energi på att ta bra bilder på plaggen. Här är några exempel på influencers:
Kim Kardashian
Kim Kardashian slog igenom på 00-talet med realtiyserien keeping up with the Kardashians och hon blev snabbt ett stort namn inom modeindustrin. Idag är hon en framgångsrik modell, entreprenör och influencer som följs av miljoner.
Chiara Ferragni
Chiara Ferragni slog även hon igenom på 00-talet genom sin modeblogg vid namn the blonde salad. Idag är Chiara en av världens största influencers och hon har samarbetat med flera av världens största modehus.